Sök på hemsidan

STÄNGT: Elverket t.o.m. 18.12.2020 | Sinne t.o.m. 6.1.2021

Sara Bjarland: Crumple, fail, faint, fall,

Pro Artibus Sinne Utställning Samtidskonst

Sinne har glädjen att bjuda in konstnären Sara Bjarland. Bjarland är en finsk konstnär som bor och arbetar i Amsterdam sedan 2007. Bjarland ställde senast ut på Sinne 2008. Under hela sin professionella karriär har hon haft ett fokus på oorganiskt och organiskt avfall samt övergivna föremål som hon finner i staden. Med en avstamp i fotografi har hon långsamt rört sig mer och mer mot ett skulpturalt uttryck och på Sinne visas nu en helhet bestående av skulpturer samt en video.

Tingen och produkterna vi formger, tillverkar och distribuerar är ofta en lösning på ett problem eller så fungerar de som accessoarer i vårt individuella identitetsskapande. I takt med att vår värdegrund, våra behov och vårt beteende konstant ändras tar också tiden slut får många av föremålen. Efter en tid blir de i sig ett problem, de blir utdaterade, de slits sönder och samlas på hög i vår närmaste omgivning. Bjarland har ett öga för dessa urbana kvarlämningar som hon samlar på sig. Föremålen som tappat sin funktion, sin glans och sitt värde öppnar upp till en dialog och med materialet skapar hon subtila kommentarer och gester mot den ekonomi och kultur för vilken det ursprungligen varit avsett.

Crumple, fail, faint, fall, är tiden starkt närvarande, den har passerat föremålen och det som kvarstår är oönskat, bortstött och fragilt. Med bekanta objekt konstruerar hon en helhet som ter sig som ett bleknat fotografi från en inte alltför avlägsen tid. Bjarland vänder våra blickar för att se tillbaka på det landskap vi lämnat bakom oss. Persienner hänger likt döda kontorsväxter från tak till golv. Keramiska avgjutningar av exploderade bildäck uppsamlade från vägrenen och nu utspridda i rummet är som fossiler från en tid när förbränningsmotorn var världens puls och livet rullade på hjul. Och 80-talets ökända vita monobloc stolar utav PP plast är som benknotor från drömmar som dött ut.

I slutändan handlar det inte om föremålen eller materialet i sig utan om människan i förändring, hur hon växer ur sina kläder likt ormen sitt skinn, hur festen ebbar ut och hur ångesten tar vid när hon sakta men säkert känner att hon sitter fast och inte kommer loss.

Markus Åström

Sara Bjarland
Sara Bjarland, f. 1981 i Helsingfors, lever och bor i Amsterdam sedan 2007. Hon utexaminerades magister i bildkonst från Slade School of Fine Art i London 2007 och åren 2012-2013 medverkade hon i studioprogrammet på Higher Institute for Fine Arts i Ghent.  Senaste separatutställningar: Constant Eruptions, Hopstreet Gallery, Brussels (2020); Uncertainty and Ground Conditions, DASH, Kortrijk (2019); Fem studier i metamorfos, Finlandinstitutet i Stockholm (2014).  Grupputställningar: The Sound of No-one Listening, Corridor Project Space,  Amsterdam (2019) The Prophecy of Bees, Kunstfort, Vijfhuizen (2016) och Invasive Exotics, RAM Galleri, Oslo (2015). Bjarland var nominerad för Below Zero Finnish Art Prize 2019. Hennes första publikation, Groundwork publicerades 2019 av Art Paper Editions. Bjarland håller också en separatutställning på MUU 21.11-20.12.2020.

Svenska kulturfonden har stött utställningen.

 

www.sarabjarland.eu