Between the idea and the reality
Between the motion and the act
Falls the Shadow.
T.S. Eliot, The Hollow Men (1925)
Sinne har glädjen att visa den danske konstnären Morten Modins första separatutställning i Finland. Modin är en skulptör som arbetar i en bred skala av material och han nyttjar sig fördomsfritt av nya metoder och tekniker. Data Soul är en utställning där alla verk genomgått en digital process och är antingen utskrivna med 3D printer eller CNC frästa. Modin ser på människan i förändring i takt med en teknisk utveckling och lyfter fram frågor om identitet, upplevelse och verklighet.
Data Soul är en intim utställningshelhet där människa och maskin möts och gränserna suddas ut. Det är ett posthumant porträtt, där människa, data och material flyter in i varann för att bilda något konkret. Modin presenterar i utställningen en serie CNC frästa bäddmadrasser, en reflekterande ansiktsmask och ett självporträtt. Konstnären själv ser vi som en spöklik skepnad, en naken mannequin liggande livlös på golvet. Med en hålighet i ryggen har konstnären tagit på sig rollen som huldra, ett nordiskt sagoväsen som förtrollar och leder betraktaren in i en fantasi. Madrass-relieferna är konstnärens moders säng och på väggen hänger en större ansiktsmask med en reflekterande spegelyta.
Trots att 3D printern anammats av konstnärer idag så ser vi fortsättningsvis sällan den utskrivna skulpturer som sådan i utställningar. Tekniken används däremot ofta till prototyper eller modeller som sedan bearbetas, slipas och avgjuts i klassiska material som tex gips, brons, aluminium och plast. Modin väljer att skanna in egna kompositioner och visar den råa utskriften eller fräsningen som sådan. I Modins arbetsprocess finns det likheter till digitalt fotografi. 3D skannern skapar som den digitala kameran också den en fil som antingen kan fortsätta att fungera i en digital värld eller så kan man välja att skriva ut den i flera kopior. Modin talar själv om sina utskrivna skulpturer som tredimensionella skuggor. De är alltså i sig själv inte något fullkomligt, de innehåller inte all information utan är en visuell viskning, en indikation av ett objekt, en plats eller en händelse, fruset i tid.
I helheten Data Soul lyckas Modin förmedla något personligt och privat men också något som är aktuellt och som angår oss alla. I utställningen visualiserar konstnären vårt förhållande till den digitala sfären. Medan vi på en global nivå kämpar med en stadigt ökande mängd av misinformation sker det samtidigt en fundamental förändring i oss som människor. Gränsen mellan oss och vad som sker online blir ständigt mer diffus. Vi absorberas allt mer av algoritmernas ström och vi existerar redan till en så stor del på andra sidan att det är vanligt att känna en ofullständighet när mobilen eller datorn inte är tillhanda. Tekniken har blivit ett läckage genom vilken vi sipprar ut och in i nya outforskade områden. Modin fångar det här brytningsskede där vi rör oss mellan kropp, polygoner, drömmar och nostalgi.
Markus Åström
Curator
Morten Modin
Morten Modin utexaminerades MFA 2014 från Konglige Danske Kunstakademi i Köpenhamn. Modin studerade även på Bildkonstakademin i Helsingfors 2007-2008. Direkt efter sin examen blev han utvald att ställa ut på ARoS (Aarhus Kunstmuseum) där han presenterades som en pionjär i en ny generation av danska konstnärern. Sedan dess har han hållit flera separatutställningar i olika konstinstitutioner som t.ex. Kunsthal Nord (2015), Vejen Kunstmuseum (2013), NordArt (2017), Huset og kunst og design (2018) och Kunsthal Kongegaarden (2020). För sitt skulpturala arbete tilldelades han 2017 talangpriset för unga konstnärer av Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat. Han erhållit både arbets- och produktionsstipendier från Statens Kunstfond.
Aktuella utställningar
Elverket
Stängt
Nästa utställning öppnas i januari
Sinne
Öppet
ti–sö kl. 12–17
må stängt