Allting luktar cigg är Jonas Karéns första separatutställning i Finland. Det är en autofiktiv utställning som tar avstamp i konstnärens moders bortgång. Med en svit oljemålningar på juteduk behandlar Karén några centrala teman från sin barndom och uppväxt. Karén blickar tillbaka på familjens liv i fattigdom och mammans samling av exklusiva konst- och designföremål. Karén bygger utställningen som en avslutande visuell kommentar till moderns estetiska öga som starkt färgat av sig på Karén och hans arbete som konstnär. Samtidigt som utställningen är något av en nostalgisk resa in i ett mörker och en snedvriden konstellation är den likväl ett farväl och en frigörelse.
Det är 80 tal och skådeplatsen är en radhuslägenhet i norra Stockholm. På sidan om sina jobb har föräldrarna funnit en lukrativ verksamhet som inköpare inom antikhandeln. Hemmet är ett ställe där antikviteter, design och konst rör sig konstant. Det är bråda men goda tider. När den ekonomiska depressionen slår till i början av 90 talet försvinner marknaden och likaså gör den guldkant som funnits på tillvaron. Samtidigt blir problemen, som alltid funnits där, allt tydligare. I takt med att föräldrarnas egen obalans tar allt mer vid blir hemmiljön utmanande för barnen. Ekonomin sätts av flera orsaker i gungning och ömheten och omsorger från de vuxna syns inte till. Kvar likt troféer står hyllmetrar av dyrbara föremål och samlar damm.
I målningarnas långa titlar skriver Karén av sig händelser och minnen. Titlarna bildar en helhet, en berättelse som sätter oss i konstnärens position. Det är en tröstlös läsning om emotionell torka, ensamhet och drömmen om att få bekräftelse och att kunna känna sig älskad av sin mor. Motiven i målningarna är koncentrerade till detta barndomshem. Man kan se skymten av interiörer och karaktärer men också abstraherade former som hämtats bland annat från designföremål. Karén har även arbetat med att återge material och materiella förnimmelser. Tankarna om material och föremål fortsätter även som koncept i hans egna målningar som objekt. Karén har valt att arbeta på en gles juteduk vilket gör att målningen i sig är av lågt materiellt värde. Samtidigt presenteras en del av målningarna på fristående ställningar utplacerade runtom i utställningsrummet. En presentationsmetod av måleri som är bekant från auktionskammare och som uppmuntrar betraktaren att se på hela målningen som ett föremål. Karén sluter därmed cirkeln då han åstadkommer något av en dramaturgisk konstruktion där utställningsbesökaren ser på hans konst på ett sätt som var bekant för hans mor.
Markus Åström
Curator
Söndagen den 13.3 kl. 14 och söndagen den 20.3 kl. 14 uppträder Jonas Karén på Sinne med en textbaserad performance som bygger vidare kring utställningens tema. Performancen är svenskspråkig.
Jonas Karén
Jonas Karén är född och uppväxt i Stockholm Sverige. Sedan 2018 bor och arbetar han i Helsingfors. 2018 utexaminerades han magister i bildkonst från Konstfack i Stockholm. Han har medverkat i grupputställningar både i Sverige och Finland av vilka de senaste är Tolv målare, Rörsjögatan 10, Stockholm (2021), Blind Faith, Årstaberg konsthall, Stockholm (2020), Doubledipper, Exhibition laboratory. Helsingfors (2020), Purpuritanssi, SIC, Helsingfors (2019) och Umami, Roihutila, Helsingfors (2019). Hans konst finns representerad i Finlands nationalgalleris konstsamling. Karén är medlem i finska målarförbundet. Karén är även verksam som musiker och ger ut musik under namnet Yoko Bono.
Aktuella utställningar
Elverket
Stängt
Nästa utställning öppnas i januari 2025
Sinne
Stängt
Nästa utställning öppnas i januari 2025