Kaikki haisee tupakalle on Jonas Karénin ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Autofiktiivinen näyttely sai kimmokkeensa taiteilijan äidin kuolemasta, ja sen juuttikankaalle tehdyssä öljymaalaussarjassa Karén käsittelee keskeisiä teemoja lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Karén luo katseen perheensä köyhyysaikoihin ja äidin keräämään hulppeaan taide- ja designesineiden kokoelmaan. Näyttelystä rakentuu visuaalinen loppukaneetti äidin estetiikan tajulle, joka on vahvasti vaikuttanut Karéniin ja tämän taiteilijuuteen. Näyttely on yhtäältä jokseenkin nostalginen matka pimeyteen ja vinoutuneisiin kotioloihin, toisaalta hyvästijättö ja vapautuminen.
Ajankohtana on 80-luku ja tapahtumapaikkana rivitalohuoneisto Pohjois-Tukholmassa. Jonas Karénin vanhemmat ovat aloittaneet päivätyönsä ohella tuottoisan liiketoiminnan antiikkikaupan sisäänostajina. Koti on paikka, jossa liikkuu jatkuvasti antiikkiesineitä, designia ja taidetta. Ajat ovat kiireisiä mutta hyviä. 1990-luvun alun lama syö kuitenkin markkinat, ja arjesta häviää sen myötä luksus. Taustalla aina vaikuttaneet ongelmat alkavat näkyä yhä selvemmin: vanhempien ailahtelevuus lisääntyy, ja kodista tulee lapsille haastava ympäristö. Perheen talous horjuu monestakin syystä, eikä vanhemmilta liikene hellyyttä ja huolenpitoa. Jäljellä on vain hyllymetreittäin trofeita – pölyä kerääviä kallisarvoisia esineitä.
Jonas Karénin maalauksilla on pitkät nimet, joissa hän purkaa tapahtumia ja muistoja. Nimet muodostavat kokonaisuuden ja kertomuksen, joka asettaa meidät taiteilijan asemaan. Se on lohdutonta luettavaa tunneköyhyydestä, yksinäisyydestä ja tarpeesta saada vahvistusta ja rakkautta äidiltä. Maalausten aiheet keskittyvät tähän lapsuudenkotiin. Niissä vilahtelee sisätiloja ja hahmoja sekä abstrahoituja muotoja, jotka on poimittu muun muassa designesineistä. Karén on pyrkinyt jäljittelemään myös materiaaleja ja niiden tuntua. Materiaaleihin ja esineisiin liittyvät ajatukset jatkuvat lisäksi konseptuaalisesti siinä, millaisia hänen omat maalauksensa ovat esineinä. Karén on valinnut teoksiinsa harvan juuttikankaan, joten ne ovat materiaaliltaan vähäarvoisia. Osa maalauksista on lisäksi esillä siirrettävissä telineissä, jotka on sijoiteltu ympäri näyttelytilaa. Tällainen maalausten esittelytapa on tuttu huutokauppakamareista, ja se kannustaa katsojaa tarkastelemaan koko maalausta esineenä. Jonas Karén sulkee siten ympyrän luomalla dramaturgisen konstruktion: näyttelykävijä näkee hänen taiteensa tavalla, joka oli tunnusomainen taiteilijan äidille.
Markus Åström
Kuraattori
Jonas Karén esittää Sinnessä sunnuntaina 13.3. klo 14 ja sunnuntaina 20.3. klo 14 tekstipohjaisen performanssin, joka syventää näyttelyn teemoja. Performanssi on ruotsinkielinen.
Jonas Karén
Jonas Karén on syntynyt ja kasvanut Tukholmassa. Hän on asunut ja työskennellyt Helsingissä vuodesta 2018 lähtien. Hän valmistui vuonna 2018 kuvataiteen maisteriksi Tukholman taideteollisesta korkeakoulusta Konstfackista. Karén on ollut mukana ryhmänäyttelyissä Ruotsissa ja Suomessa. Niistä viimeisimpiä ovat Tolv målare (Rörsjögatan 10, Tukholma, 2021), Blind Faith (Årstabergs konsthall, Tukholma, 2020), Doubledipper (Exhibition Laboratory, Helsinki, 2020), Purpuritanssi (SIC, Helsinki, 2019) ja Umami (Roihutila, Helsinki, 2019). Hänen taidettaan on Suomen kansallisgallerian taidekokoelmassa. Jonas Karén on Taidemaalariliiton jäsen ja julkaissut myös musiikkia nimellä Yoko Bono.
Näyttelyt nyt käynnissä
Elverket
Kiinni
Seuraava näyttely avataan
tammikuussa 2025
Sinne
Kiinni
Seuraava näyttely avataan
tammikuussa 2025