
Sinne har äran att i sommar presentera den svenska konstnären Tobias Bradford som under de senaste åren fått en allt växande uppmärksamhet för sina animerade skulpturer föreställande dekonstruerade människofigurer, kroppsdelar och lemmar gjorda i blandteknik.
I sin nya utställning Health and Safety på svenska ”Hälsa och säkerhet” öppnar Bradford upp för tankar kring den komplicerade relationen mellan individen och samhället. Utställningens namn hämtar sin inspiration från arbetsplatsskyddsföreskrifter och bruksanvisningar för olika typer av verktyg och apparatur. Innehållet i dessa texter kan ofta framstå som självklart och rentav komiskt. Men den överbeskrivande informationen är kanske egentligen inte där för att skydda läsaren och användaren utan för att vara ett juridiskt vattentätt dokument som skyddar den som står bakom texten. Det här illusoriska greppet ger oss ett bredare perspektiv att se på titeln och utställningen, nämligen omsorgen och gemenskapen oss människor emellan.
I utställningen tar Bradford hela rummet i bruk och arbetar med en platsspecifik installation. Han fortsätter att studera människokroppen och framför allt det ordlösa språk som finns i de kroppsliga gesterna. Genom att isolera tvångsmässiga rörelser och ryckningar kunde man säga att Bradford jobbar med kroppen som gör medan den icke gör. I sin väldigt rudimentära mekaniserade automata fokuserar han på att åstadkomma repetitiva små rörelser, skakningar, och spänningar i lemmar, leder och senor. Genom att gå in och arbeta med denna okontrollerade kroppsliga verksamhet synliggör Bradford också det som står utanför bild. Dvs. vår omgivande livsmiljö vars kultur starkt präglas av krav på bättre resultat, konstant optimering och av drömmar om en stadigt växande marknadsekonomi. Bradford fångar friktionen mellan ett inre och ett yttre tryck där känslan av individens oförmögenhet och trasighet blir påtaglig. Bradford belyser något ytterst mänskligt och poetiskt vackert i att observera och bejaka det missanpassade ickeproduktiva beteende i individen.
Man kan inte undgå att han rör sig i det så kallade ”uncanny valley” fenomenet och här finns mycket som har paralleller till body horror. Men samtidigt bär Bradfords konst i sin kärna också på en värme och en humor. Hans sätt att hantera och presentera materialet är primitivt och rått. Mekanismer styrs av surrande maskiner, uppspända linor och rep rör sig på trissor och får hävarmsdoningar och till slut verkens yttersta delar i rörelse. Han nyttjar stundvis också musikinstrument som t.ex. dragspel och trummor vilka också de sätter en överhängande disharmonisk ton i utställningsrummet. I sin konst blandar Bradford det svenska folkliga och trygga med en inneboende dold nöd. Bradfords kreativa lekfullhet utmynnar i en icke perfekt men fungerande konstruktion som är tillräcklig för att med dockspelarens medel skapa en värld som väcker förundran hos betraktaren. De animerade dockorna i Bradfords holistiska maskineri påminner mig och dig om att allt står i relation till varann, att den enskilda individen inte enbart styrs av sin egen medvetenhet utan av allt det som händer under ytan och mellan oss. Han fångar pulsen på en ytterst påtaglig nervositet som pågår i skuggan av vår tid där acceleration, framsteg och information är hård valuta.
Markus Åström
Kurator
Tobias Bradford
Tobias Bradford (f. 1993 Örebro, Sverige) arbetar och bor i London. Bradford tog sin konstkandidatexamen från Goldsmiths, University of London år 2019 varefter han gjort magisterstudier vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Förberedande konststudier har han gjort vid Örebro Konstskola åren 2014-16. Separatutställningar: Hundis, Trollhättans konsthall, Trollhättan, 2025, As my eyes adjust, Company Gallery, NYC 2024, Kall luft på öm hud, Örebro Konsthall, Örebro 2024, Big hole, Saskia Neuman Gallery, Stockholm 2022, Maria Bonnier Dahlin Stiftelse Stipendiatutställning, Bonnier Konsthall, Stockholm 2021, STAGE FRIGHT, Huxley-Parlour, London, 2021. Grupputställningar urval: Här är vi nu, Sven Harrys konstmuseum, Stockholm, 2025, Otherworldly, Uppsala Konstmuseum, Uppsala, 2024, Weird Sensation Feels Good: The world of ASMR, London Design Museum, London, 2022, Ghost in the machine, Galleri Thomassen, Göteborg, 2022. Survival of the fittest, Accelerator, Stockholm, 2020. Bradford tilldelades Maria Bonnier Dahlin Stiftelse stipendium för unga konstnärer 2021. Bradford representeras av Saskia Neuman Gallery, Stockholm och Company Gallery, NYC. Bradfords konst ingår i följande samlingar; Bonnier, Ståhl collection, Magasin 3, Västerås Konstmuseum, Colección SOLO, and Lab’Bel.
Utställningen har gjorts med stöd från
Museiverket
Aktuella utställningar
Elverket
Öppet
ti–sö kl. 11–17
Sinne
Öppet
ti–sö kl. 12–17