Sök på hemsidan

Elverket on–sö kl. 11–17 | Sinne stängt 18.3–12.4. Nästa utställning öppnar 13.4

Bird’s Nest

Bird’s Nest består av gula triangelformationer i trä som intuitivt har skruvats ihop av bildkonstnären Jan-Erik Andersson utgående från den specifika plats som det ställs ut på, samt en ljudinstallation. Ljudelementen är producerade av den amerikanska ljudkonstnären Shawn Decker. Betraktaren kan sätta sig inne i den organiska strukturen och ta del av ljudinstallationen. Bird’s Nest är på så sätt ett platsspecifikt, interaktivt skulpturalt verk och har ställts ut sedan 2001 oftast på offentliga platser i anslutning till caféverksamhet.

Andersson imiterar fågelns sätt att skapa, han tar en triangel och fäster den i nästa. Formen är inte utmätt utan finns i konstnärens hjärna. Genom att utgå från former och produktionssätt som man kan hitta i naturen, utforskar Andersson via denna struktur nya metoder för arkitektur. Samtidigt kritiserar projektet modernismens sätt att använda moduler för att skapa större helheter. Här används en modul, triangeln, men resultatet blir ett strukturerat kaos, som också är mycket hållfast. Deckers ljudlandskap är artificiellt, men använder naturens rytmer och ljud. Det synkroniserar med omgivningen och kan ses som en form av ornament. Behovet av ornament i vår omgivning har belysts av Andersson i hans doktorsavhandling vid Bildkonstakademin 2008. Bird’s Nest har ställts ut i olika versioner sedan 2001, bland annat i Berlin, Retretti, Kiasma, Wakefield, Hyvinge, Mänttä, WAM i Åbo och i Chicago.

Bild- och performancekonstnären Jan-Erik Andersson (f. 1954) är känd för sina fantasifulla och färgstarka miljökonstverk. Helhetskonstverket och forskningsstationen Life on a Leaf i Åbo, som är hans doktorandarbete vid Bildkonstakademin, är en byggnad som konstnären också har varit bosatt i, men som nu ska bli konstnärsresidens. Tillsammans med arkitekten Erkki Pitkäranta har Andersson skapat flera byggnader och offentliga utrymmen. Det är frågan ornamentala och färgstarka verk som ofta grundar sig i berättelser. Han är något av en maximalist som står i dialog med modernismen, använder sig ofta av grundfärger, samt detaljer från sin egen livshistoria. Det är frågan om gränsöverskridande arbeten där konst, vetenskap, företagande och samhällsbyggande möts exempelvis via en lökbastu eller ornamentik på Åbos Teaterbro. Allt sedan början av 2000-talet har Andersson gjort performancer, bland annat med mat och i fråga om städning. Mat och språk tas exempelvis fram som väsentligare för att definiera identitet än nationella gränser. Andersson har regelbundet ställt ut sedan åttiotalet, senast ifjol separat på Galleri Sculptor. Han har också ofta ställt ut utomlands, bland annat på Earagail Arts Festival, Clady, Nord Irland och Currents New Media Festival i Santa Fe i USA. Andersson har föreläst bland annat som inbjuden till arkitektavdelningen på Yale, Carleton University i Ottawa och på Henry Moore Institute.

Ljudkonstnären, kompositören och skulptören Shawn Decker skapar ljud- och mediainstallationer samt skriver musik för liveframträdande, film och video. Deckers arbete gränsar mellan komponering, bildkonst och performance. Han använder sig av både fysiska och elektroniska verktyg för att undersöka och simulera naturliga och onaturliga världar. Decker hämtar ofta material från processer i naturen och större miljöer. Decker samarbetar ofta med andra bildkonstnärer, så som Jan-Erik Andersson sedan 1990-talet i form av exempelvis en äppelkonsert eller ett fågelbo. Deckers arbete har ofta framförts i USA och Europa på en mängd olika platser så som Museum of Art and Design i New York; Victoria och Albert Museum i London; Biennalen för elektronisk konst i Australien 2003; Art Basel Miami; Klosterruine i Berlin; 21st Century Museum i Kanazawa, Japan; Kiasma, Wäinö Aaltonen museet i Åbo och många andra. Decker doktorerade i musik och musikteori på Northwestern University 1987 och verkar nu som professor på School of the Art Institute i Chicago.

Curator Camilla Granbacka

(foto: Ahmed Alalousi)