Sök på hemsidan

Sinne ti–sö kl. 11–17 | Elverket: stängt

Heini Aho: Method Of Blackmailing And Stealing Letters

I utställningen Method Of Blackmailing And Stealing Letters introducerar Aho en ny serie verk som på ett eller annat sätt kretsar kring ämnet stöld. Stöld och rån är ett stadigt återkommande tema i böcker och filmer. Actionkomedier och deckare är publiksuccéer som aldrig tycks gå ut ur mode. Det finns ett attraktivt skimmer och mystik över tjuven som fungerar välplanerat, systematiskt och felfritt. I bildkonsten tematiseras det mer sällan, utan i stället handlar det ofta om stöld av konsten i sig. Med skulpturer och video bygger Aho upp en utställning kring en odisciplinerad karaktär som rör sig i mer surrealistiska domäner där nonsens råder.

I sin konst undviker Aho att understryka direkta betydelser i sitt arbete, istället konstruerar hon olika noder och ramar som fungerar som ett nätverk för associationer och tankar att röra sig i. Hon lämnar luckor som uppmuntrar till att fylla på med ett narrativ. Hennes praktik tar avstamp i hennes egna observationer. Det kan vara ett spel av skuggor, en reflektion, en rörelse, ett ljud eller en ordlek som blir ingången till hennes fantasieggande och associativa helheter och det är hennes lekfulla vinkling och nyfikenhet som blir den bärande kraften i hennes konst.

Det är den anonyma, systematiska och spårlösa karaktären som fungerat som inspiration för Aho. Anonymiteten är ett redskap och en rökridå bakom vilken en kriminell verksamheten kan pågå. I utställningen skapar Aho en anonym men istället kaotisk, oberäknelig och långfingrig karaktär vars motiv förblir oklart. I videon Penpal gör muterade händer utpressningsbrev som blir till en kryptisk ordlek. I denna akt som normalt förväntas att göras med kirurgisk noggrannhet tar en klottig besatthet vid som i stället för tankarna till seanser och ouija-bord.

I en serie reliefer med namn Kangaroo Dungaree i denim-tyg lyfter Aho fram blicken som element och hur ficktjuven läser sin omgivning. De ser ut som förstorade bakfickor på jeansbyxor. Den stora skalan är ett sätt att zooma in och visa vad som är av betydelse och var tjuvens tankar och fokus rör sig. Om man ofta bär samma föremål i fickan tenderar det att mekaniskt nötas in som avtryck avslöjas i byxans tyg, som t.ex. plånböcker, telefoner och snusdosor. Aho nyttjar den förstorade skalan och nöter i materialet fram föremål av en mer besynnerlig och oväntad sort. På så sätt belyser Aho också att våra vanor och beteendemönster ofta ligger framme, väl blottade för att läsas in av omgivningen.

Det är också där hos den vakande blicken som skuggan i Ahos utställning lyfter huvudet. Medan de kreativa kryptiska fishingbreven i inboxen eller lurendrejarna på andrahandsmarknaden hoppas på våra infall och felsteg finns det betydligt större krafter som tänker mer långsiktigt och strategiskt. Alla våra digitala avtryck monitoreras och blir mönster som används för att konstruera en bild av oss. Vad man sedan gör med denna bild blir lätt en obekväm tanke. För stöld över lag handlar om att gå över en gräns av förtroende och in i det intima och privata. I Ahos utställning kan vi alltså också lära av hennes nonsens, att det är en möjlighet för oss att skapa ett eget privat, kanske till och med anonymt, rum genom att bete oss just kaotiskt.

Markus Åström
Curator

Heini Aho

Heini Aho (f. 1979) bor och arbetar i Åbo. Aho utexaminerades MFA från bildkonstakademin 2015. Hon har hållit separatutställningar i Galleria Fikka, Borgå; Galerie Anhava, Helsingfors; Titanik, Åbo; Forum Box, Helsingfors och Smallprojects Gallery, Tromsø, Norge. Hon har deltagit i ett flertal grupputställningar både nationellt och internationellt. Hennes verk ingår bland annat i följande samlingar: Kiasma museet för nutidskonst, Saastamoinens stiftelse, HAM Helsingfors stads konstmuseum. Aho tilldelades William Thuring-stiftelsens huvudpris 2016. Aho är medlem i konstnärskollektivet Videokaffe.

heiniaho.com

Foto: Heini Aho, Penpal, video still, 2022.

Aktuella utställningar

Fritt inträde

Elverket

Stängt
Nästa utställning öppnar 3.6

Sinne

ti–sö
kl. 11–17