Heini Aho esittelee näyttelyssä Method Of Blackmailing And Stealing Letters uuden teossarjan, joka käsittelee eri tavoin luvatta ottamisen-teemaa. Varkaus ja ryöstö ovat kirjojen ja elokuvien kestoaiheita, eivätkä yleisön rakastamat toimintakomediat ja dekkarit tunnu menevän koskaan pois muodista. Suunnitelmallisesti, järjestelmällisesti ja virheettömästi toimiva varas on hohdokas ja mystinen hahmo. Kuvataiteessa aihe on harvinaisempi, mutta sen sijaan itse taide on usein varkauden kohteena. Aho rakentaa veistoksista ja videoista näyttelyn, jossa kuriton varashahmo nähdään surrealistisemmissa yhteyksissä ja nonsense-hengessä.
Heini Aho karttaa työssään suorien merkitysten korostamista ja rakentaa pikemmin erilaisia solmukohtia ja puitteita, joista syntyy ajatusten ja mielleyhtymien verkosto. Hän jättää aukkoja ja kannustaa täydentämään niitä narratiiveilla. Ahon työskentely kumpuaa omakohtaisista havainnoista. Kyse voi olla varjojen leikistä, heijastuksesta, liikkeestä, äänestä tai sanaleikistä, josta tulee portti mielikuvitusta kutkuttaviin ja assosiatiivisiin kokonaisuuksiin. Ahon leikkisyys ja uteliaisuus nousevatkin hänen taiteensa kantavaksi voimaksi.
Taiteilijan inspiraationa on toiminut anonyymi, järjestelmällinen ja jälkiä jättämätön hahmo. Anonyymius on väline ja sumuverho, jonka takana rikollinen toiminta voi jatkua. Näyttelyssä Aho luo anonyymin mutta samalla kaoottisen, arvaamattoman ja pitkäkyntisen hahmon, jonka motiivi jää epäselväksi. Videossa Penpal nähdään mutatoituneet kädet laatimassa kiristyskirjeitä, joista syntyy kryptinen sanaleikki. Kyseiseltä toiminnalta odotetaan yleensä kirurgista tarkkuutta, mutta nyt se äityy järjettömäksi töhertelyksi ja vie siten ajatukset spiritistisiin istuntoihin ja ouija-lautoihin.
Denimistä valmistetussa reliefisarjassa Kangaroo Dungaree Aho korostaa katseen merkitystä ja taskuvarkaan tapaa lukea ympäristöään. Teokset näyttävät farkkujen suurennetuilta takataskuilta. Suuri mittakaava on tapa zoomata lähemmäksi ja osoittaa, mikä on merkityksellistä ja missä varkaan ajatukset ja huomio pyörivät. Jos taskussa kantaa usein samaa esinettä, kankaaseen tapaa jäädä mekaanisen kulutuksen aiheuttama jälki lompakosta, kännykästä tai vaikka nuuskarasiasta. Aho hyödyntää suurta mittakaavaa ja on kuluttanut materiaaliin jälkiä oudommista ja yllättävämmistä esineistä. Näin hän valottaa myös sitä, että tapamme ja tottumuksemme ovat usein esillä ja alttiina ympäristön tulkinnalle.
Valvova katse herättää pohtimaan myös Ahon näyttelyn synkempää puolta. Samalla kun sähköpostilaatikkoon tulee luovan kryptisiä kalastelukirjeitä ja osto- ja myyntipalstoilla operoivat konnat odottavat meidän haksahtavan päähänpistoihin, taustalla vaikuttaa huomattavasti suurempia voimia, jotka ajattelevat paljon strategisemmin ja pitkäjänteisemmin. Kaikkia digitaalisia jälkiämme seurataan ja jäsennetään, ja niiden pohjalta rakennetaan kuvaa meistä. Ajatus siitä, mitä tällä kuvalla tehdään, aiheuttaa helposti epämukavan tunteen. Varkaudessa on ylipäätään kyse siitä, että ylitetään luottamuksen raja ja siirrytään intiimille ja yksityiselle alueelle. Ahon näyttelyssä voimme siis oppia teoksien absurdiudesta myös sen, että käyttäytymällä nimenomaan kaoottisesti me voimme luoda yksityisen ja ehkä jopa anonyymin tilan.
Markus Åström
Kuraattori
Heini Aho
Heini Aho (s. 1979) asuu ja työskentelee Turussa. Aho valmistui taiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta vuonna 2015. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyjä Galleria Fikkassa (Porvoo); Galerie Anhavassa (Helsinki), Titanikissa (Turku), Forum Boxissa (Helsinki) ja Small Projects -galleriassa (Tromssa, Norja). Aho on osallistunut useisiin ryhmänäyttelyihin Suomessa ja kansainvälisesti. Hänen teoksiaan on muun muassa seuraavissa kokoelmissa: Nykytaiteen museo Kiasma, Saastamoisen säätiö ja Helsingin taidemuseo HAM. Aho sai William Thuring -säätiön pääpalkinnon vuonna 2016. Hän on Videokaffe-taiteilijakollektiivin jäsen.
Kuva: Heini Aho, Penpal, video still, 2022.
Näyttelyt nyt käynnissä
Elverket
Kiinni
Seuraava näyttely avataan
tammikuussa 2025
Sinne
Kiinni
Seuraava näyttely avataan
tammikuussa 2025