Sök på hemsidan

Sinne ti–sö kl. 12–17 | Elverket stängt 15.4–23.5. Nästa utställning öppnar 24.5

Residency-in-residence: PerViktor Hjalmarsson 

De fleråriga stipendiaterna i Pro Artibus residensprogram Snäcksund Villan har erbjudits möjligheten att bjuda in professionella konstnärer eller sakkunniga för samarbete och tvärvetenskapligt arbete med konceptet residency-in-residence. I februari jobbade konstnärsduon Harrie Liveart (Meri Linna och Saija Kassinen) tillsammans med konstnären och arkitektstudenten PerViktor Hjalmarsson.

 

Långt upp i molnen finns ett speciellt hål. Ett hål som uppstått när ett flygplan med genomtänkt precision flög rakt genom molnet. Nu har hålet stannat kvar och jag vet inte om jag behöver fylla det med något. Man kan ju ta silikon, eller nån annan typ av förhistoriska djur att täta det med. 

-Du vet vad jag menar?

Det som är likt ögonens form. Formbart, formaterad, som fromage slickar i sig grädden i moset. 

-Äsch! 

Nu måste jag diska, det är ett berg av lortiga bestick och koppar som har tagit över och squattat mitt kök. Jag tycker om att baka bullar och smaka lite kaffe, när en droppe av vatten fyller min mun, rinner ner längs strupen, stannar till vid adamsäpplet och tar en tugga, svischar in i magsäcken, stannar på te hos blindtarmen och avundas tjocktarmen för dess diameter. Detta avund är ofta orsaken till blindtarmsinflammation.

Kollektiv blindpoesi av Harrie Liveart och PerViktor Hjalmarsson

 

Anledningen till denna gemensamma arbetsvecka har varit att Harrie Liveart för tillfället färdigställer sin soloutställning som går av stapeln i maj 2022 på galleri Forum Box i Helsingfors.

I denna utställning visar duon sitt konstnärliga forskningsprojekt och den bakomliggande processen som de arbetat med sedan år 2018. I korthet har det genom mångahanda perspektiv belyst något så vardagligt som vattenförbrukningen i samhället från vattentoalettens perspektiv. Tillsammans med Hjalmarsson har de fokuserat på ordet bekvämlighetsinrättning, som är en gammaldags benämning för dass. Med hjälp av ett lekfullt arbetsätt som de utvecklat tillsammans, har de blandat arkitekturens språk med absurda fantasier. Slutresultatet av denna process kan ses i Harrie Livearts kommande utställning.

”Vårt samhälles infrastruktur är uppbyggt av system och lösningar som baseras på ett vattenburet avloppssystem. Idag transporteras vår avföring med vatten i kilometerlånga system, där regnvatten och industriella avfall blandas om vartannat för att återigen separeras i reningsverk. Detta är ett kostsamt och resursförbrukande system, där vi först blandar och sedan separerar. Denna infrastruktur har blivit en norm som sällan ifrågasätts och som är svår att förändra när den en gång är etablerad. Men stora delar av det underjordiska avloppssystemet börjar nu närma sig slutet av sin livslängd och i många delar av världen har inte ett vattenburet avloppssystem systematiseras.

Här finns en chans att tänka vidare. Tillsammans med PerViktor som är konstnär och musiker bosatt i Finland och Sverige, och som för närvarande färdigställer en examen inom arkitektur på Chalmers i Göteborg, visualiserar vi dessa tankar. Med de globala miljö- och vattenkriserna i fokus tar vi stöd av posthumanistiska ideér där människan vävs samman med naturens kretslopp. Med stöd av det arkitektoniska språket begrundar vi hur infrastrukturen kan bli ett levande kretslopp och hur städer kan transformeras från resursslukare till naturligt resilienta”, förklarar Meri Linna och Saija Kassinen från Harrie Liveart.

 

PerViktor Hjalmarsson bor för närvarande i Göteborg, Sverige och Karislojo, Finland. I ett drygt decennium har han, tillsammans med konstnären Vilma Määttänen, skapat verket Liikkuva Linna, som nu står i Karislojo. En samhällsskulptur i form av en byggnad som ifrågasätter normer kring byggande och det byråkratiska. I sin konst intresserar han sig för det absurda utrymmet i mellanrummet mellan konst och arkitektur. Där finner han plats att förvandla dogmatiska föreställningar i vilka arkitekturvärlden och samhällsbyggandet vuxit sig fast. I sitt manifest ´den absurda arkitekturen´ undersöker han hur byggnaderna kan bo i oss, istället för vi i dem och om vi vill leva i världen, hur kan vi låta världen leva i oss.

Harrie Livearts arbete med PerViktor Hjalmarsson stöds av projektmedel från Svenska kulturfonden.