Sök på hemsidan

Elverket on–sö kl. 11–17 | Sinne stängt 18.3–12.4. Nästa utställning öppnar 13.4

4. Heini Aho

A Poem by a Plumber, 2021

Vattenpump, järn, koppar, mässing, porslin, emaljerade kärl, handduk, tyg, salt och havsvatten. 

Valitse suomeksi oikeasta ylänurkasta
See in English in upper right corner
Oasis karta här

Heini Ahos praktik bygger långt på hennes egna observationer. Hennes konst är ett samspel mellan materiella egenskaper och fysiska företeelser där Aho tar fasta på olika typer av fenomen i ljus, ljud och rörelser som hon sedan överför till sina installationer, skulpturer eller videoverk. Hennes verk utstrålar en nyfikenhet och en experimentlust och Aho har en förmåga att på ett lekfullt sätt åstadkomma små underverk som både utmanar och öppnar våra sinnen. Till Oasis har Aho arbetat fram ett verk med vatten i fokus. Ahos platsspecifika installation A Poem by a Plumber är det enda verk i utställningen som direkt tar fasta på havet som omger Ekenäs.

Havet är ett element som genom tiderna avbildats i bildkonsten i många olika roller och skepnader. Det är ett hinder eller en möjlighet, en symbol för emotionella tillstånd och framåtsträvan, det bär minnen av historiska och politiska händelser och idag är havet ett ansikte för den globala ekologiska krisen. En bärande idé i Ahos nya verk är att ge havet en möjlighet att visa en annan sida än den bekanta horisontala vågkrusade ytan som reflekterar himlen och himlakropparna. Aho tar fasta på havet för vad det är; vatten. I A Poem by a Plumber konstruerar hon ett system där havet får krypa in och bli litet för en liten stund. Med en vattenpump och olika typer av rör, rännor, munstycken och mekaniska delar konstruerar hon en skådeplats för havet att visa sin skrud. Ahos verk är en komposition av rytm och rörelse där vattnet får skvätta fritt och oförutsägbart. Aho är inspirerad av vattenskador och olyckor där vattnen springer läck, sprutar, droppar och flödar. Vatten har en förmåga att tränga sig igenom de minsta av hål och orsaka skräck, skada och ekonomisk förlust. Aho flyttar blicken i den andra riktningen och uppmuntrar till att se det flödande vattnet som något befriande. Havsvattnet gör att konstruktionen och metallföremålen rostar och ärgar och ute på bryggändan är det fritt fram för vattnet att svämma över och skvätta på ett oberäkneligt sätt för att sedan rinna tillbaka ner i havet. Det är en fördämning som släppt och ett tryck som äntligen lättat.

När ljuset och sommarvärmen äntligen kommer släpper också vår egen spänning. Vi söker oss ut i det gröna och tar utsidan i besittning. I ivern bärs det ut möbler och föremål för att man skall kunna vistas och arbeta utomhus. Många projekt påbörjas och står halvfärdiga, saker lämnar liggande och det uppstår många tillfälliga lösningar och märkliga kompositioner på våra gårdar. Ahos fontäninstallation är till en viss del konstruerad av ready mades. Det är ett assemblage av bekanta föremål från våra hushåll. Tillsammans bildar dessa en fantasifull helhet, en hyllning till lata lediga sommardagar när vi låter väder och vind bestämma vad som skall hända. 

Heini Aho (f. 1979) bor och arbetar i Åbo. Aho utexaminerades MFA från bildkonstakademin 2015. Hon har hållit separatutställningar i Galleria Fikka, Borgå, Galerie Anhava, Helsingfors, TitanikÅbo,  Forum box, Helsingfors och Smallprojects Gallery, Tromsø, Norge. Hon har deltagit i ett flertal grupputställningar både nationellt och internationellt. Hennes verk ingår bland annat i följande samlingar: Kiasma museet för nutidskonst, Saastamoinens stiftelse, HAM Helsingfors stads konstmuseum. Aho tilldelades William Thuring-stiftelsens huvudpris 2016. Aho är medlem i konstnärskollektivet Videokaffe. 

I samarbete med Raseborgs Energi