I Emma Helles keramikverk finns det ofta kopplingar till konsthistoria och mytologi, men istället för att blint följa traditionen väljer hon att belysa figurer som blivit försummade i historien. Genom att kombinera kvinnliga former med lerans grovhet skapar hon personliga och expressiva konstverk. Helles skulpturer uttrycker ofta integritet och stolthet och hennes figurer är alltid hjältar i sina egna berättelser.
“Porslinmuseets hjältinna” är på många vis en klassisk byst utan armar och ben, men tack vare hur Helle har format materialet har hon skapat ett verk som är allt annat än traditionellt. Trots bristen på armar och ben framstår figuren definitivt inte som hjälplös, och med sin raka hållning och röda läppar utstrålar hjältinnan kvinnlig självsäkerhet. Helle har vävt in många referenser till havet i sitt verk. Likt tatueringar har marinblåa och turkosa havsdjur målats över hjältinnans höfter och mage och där hennes armar borde sitta har istället formen av sjöjungfrur tillfogats. Användningen av sjöjungfrun knyter an till hjältinnans kvinnlighet, eftersom sjöjungfrur ofta symboliserar helighet och frihet hos kvinnor. Intressant är också att nämna att sjöjungfrur, precis som “Porslinmuseets hjältinna”, saknar ben. Runt halsen har hjältinnan en orm och på hennes vänstra axel lutar sig en apa. Både apan och ormen har också historiska kopplingar till havet: apor som vanliga kompanjoner till sjömän och sjöormar som vanligt förekommande i sjömans folklore. Figurens apa för även tankarna till den starka Pippi-figuren i Astrid Lindgrens sagovärld.
Verket har ursprungligen ställts ut som en installation med ett träfärgat bord och en grön pall för att förstärka känslan av hjältinnans upphöjdhet.
Emma Helle föddes 1979 i Stockholm. Hon har varit aktiv som konstnär sedan 2003 och fick sin magisterexamen från Bildkonstakademins skulpturlinje 2007. Utöver Pro Artibus samlingar återfinns Helles verk på Kiasma och Helsingfors konstmuseum. Helle lever och arbetar idag i Helsingfors.
(Ellenore Wentjärvi, konststuderande)