Thomas Nyqvist har under sin fyrtioåriga karriär som målare balanserat mellan det traditionella landskapet och något mer abstrakt. Genom att avbilda industriella ödeplatser i ett atmosfäriskt dunkel lyckas Nyqvist skapa en överraskande form av stadsromantik, där skönheten hittas på oväntade platser.
Om verken Plan I & Plan II berättar konstnären själv:
”Jag arbetade under denna tid med så kallade ”tomma platser” i mitt måleri. Dessa var baserade på verkliga platser och jag använde svart-vita fotografier som utgångspunkt. I fallet Plan I och Plan II var utgångspunkten en parkerings- eller sorteringsplats alldeles bakom Borgbackens nöjesfält invid Lenin-parken. Stället var högt beläget och hade en utsikt mot Vallgård och Östra Böle. Det utnyttjades närmast av stadens vattenverk, som hade ett tillhåll vid vattenborgen. Det var något speciellt melankoliskt med denna tomma plats (åtminstone nattetid) och stadens ljus i distansen. Verken är mindre versioner av en större målning på samma tema.”
I verken presenterar Nyqvist den tomma parkeringsplatsen i blågrå skymning. Asfalten skärs itu av de vita parkeringsrutorna och den mörka himlen mjukas upp av ljusfläckar i fjärran. Den nattliga parkeringen och det suddiga ljuset ger scenen en melankoliskt drömsk atmosfär. Som i många av Nyqvists verk finns det inga människor att hitta i Plan I och II, vilket bidrar till verkens känsla av ensamhet.
Thomas Nyqvist föddes 1955 i Borgå. Han hade sin första soloutställning 1977 och utexaminerades från Fria konstskolan två år senare. Han inledde sin konstnärskarriär som akvarellmålare, men övergick senare till olja. Nyqvist lever och arbetar idag i Helsingfors.
(Ellenore Wentjärvi, konststuderande)