Sök på hemsidan

Sinne ti–sö kl. 12–17 | Elverket stängt 15.4–23.5. Nästa utställning öppnar 24.5

Hommage á Virginie

Keramikkonstnären Åsa Hellman har tagit fasta på vita liljor, det vill säga oskuldens symbol, i den glänsande väggreliefen ”Hommage á Virginie”. Hellman berättar att hon blev inspirerad av Albert Edelfelts modell Virginies öde när hon sammanställde dessa abstrakta handpressade tegel: ”Virginie blev så att säga förförd av Edelfelt, födde två barn till honom och sågs efter det som en fallen kvinna”.

Hommage á Virginie:s mönster grundar sig på ren matematik; radier och cirkelmått. Hellman har i fråga om uttryck tagit starka intryck från islamiska geometriska mönster, speciellt under vistelser i Alhambra-palatset i Andalusien. Hon berättar själv: ”Väl på plats var det rofylldheten i kombinationen keramiska kakel, trädgårdsanläggningar och vatten som gjorde det största intrycket på mej. En liknande, meditativ men samtidigt vital prakt, återfann jag när jag såg kakelväggarna i Istanbuls moskéer. Avsikten med dessa storartade, islamiska utsmyckningar är väl att människoanden genom deras skönhet skall få kontakt med något högre, ovan vardagslivets mödor? Är skönhet inom konsten med andra ord ett fysiskt utryck för människans andlighet?” Hellman hämtar ofta inspiration från resor, bland annat i Nordafrika, Sri Lanka, Japan och Medelhavet. Hennes produktion är bred, allt från skulpturer, väggreliefer till tekoppar. Glasyr med guldlyster finns i många av hennes verk och hon är mycket dekorativ, form- och berättelserik i sitt uttryck. Hellman räds inte ornamentik, till skillnad från den ofta strängt minimalistisk betonade finländska keramiken.

Åsa Hellman är född 1947 i Borgå där hon i dag bor och arbetar. Hellman är dotter till konstnärerna Karin och Åke Hellman. Hon utbildade sig i konsthistoria vid Helsingfors universitet 1967–1969 och keramik vid Konstindustriella högskolan 1969–1973. Hellman har även studerat vid Royal College of Art i London, verkat som kritiker och skrivit fackverket Keramikkonsten i Finland som fick Finska konstföreningens pris för årets konstbok 2004.

Camilla Granbacka, curator, Stiftelsen Pro Artibus