Kakelkompositionen ”Äfsharis” mönster grundar sig på ren matematik; radier och cirkelmått. Åsa Hellman har i fråga om uttryck tagit starka intryck från islamiska geometriska mönster, speciellt under vistelser i Alhambra-palatset i Andalusien. Hon berättar själv: ”Väl på plats var det rofylldheten i kombinationen keramiska kakel, trädgårdsanläggningar och vatten som gjorde det största intrycket på mej. En liknande, meditativ men samtidigt vital prakt, återfann jag när jag såg kakelväggarna i Istanbuls moskéer. Avsikten med dessa storartade, islamiska utsmyckningar är väl att människoanden genom deras skönhet skall få kontakt med något högre, ovan vardagslivets mödor? Är skönhet inom konsten med andra ord ett fysiskt utryck för människans andlighet?”
Hellman hämtar ofta inspiration från resor, bland annat i Nordafrika, Sri Lanka, Japan och Medelhavet. Hennes produktion är bred, allt från skulpturer, väggreliefer till tekoppar. Glasyr med guldlyster finns i många av hennes verk och hon är mycket dekorativ, form- och berättelserik i sitt uttryck. Hellman räds inte ornamentik, till skillnad från den ofta strängt minimalistisk betonade finländska keramiken.
Kvinnofrågor ligger Hellman varmt om hjärtat. Gällande ”Äfshari” berättar hon följande: ”I mitt vardagsrum hade jag länge en vacker, handvävd, iransk matta. Den var huvudsakligen röd med inslag av svart, vitt och lila. När jag betraktade denna matta kom jag ihåg att försäljaren berättat att den tillverkats i en bergsby där kvinnornas enda inkomstkälla kom från vävning. Vid mattan var det fäst en lapp på vilken det stod Äfshari, troligen namnet på orten där den tillverkats. När jag senare gjorde en stor röd kakelkomposition, kallade jag den ’Äfshari’, som en liten hommage till kvinnan som vävt mattan.”
Åsa Hellman är född 1947 i Borgå där hon i dag bor och arbetar. Hon är dotter till konstnärerna Karin och Åke Hellman. Hon utbildade sig i konsthistoria vid Helsingfors universitet 1967–1969 och keramik vid Konstindustriella högskolan 1969–1973. Hellman har även studerat vid Royal College of Art i London, verkat som kritiker och skrivit fackverket Keramikkonsten i Finland som fick Finska konstföreningens pris för årets konstbok 2004.
Camilla Granbacka, curator, Stiftelsen Pro Artibus