Sök på hemsidan

Elverket och Sinne har stängt resten av året 2024. Nästa utställningar öppnas i januari 2025

Reading List – temporär mural av Vidha Saumya i Academill

Foto: Lars Rebers.

 

Vidha Saumya
Reading List, 2020
Muralmålning/blyerts, akrylfärg

 

Foto: Lars Rebers.

Stiftelsen Pro Artibus upprätthåller sedan 2019 ett 3-årigt konstnärsresidens i Vasa i samarbete med Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi. Vidha Saumya blev inbjuden av residenskonstnären Lena Séraphin för att skapa en temporär muralmålning, Reading List, på våning 7 i Academill. Projektet är en del av programmet Sharing text som Séraphin inlett under sin residensvistelse och postdoktorala forskning vid Åbo Akademi.

Konstnär-poet Vidha Saumya, verksam i Helsingfors, har en magisterexamen i visuell kultur och samtidskonst från Aalto-universitetet. Hon är medgrundare av och redaktör för den digitala konstpublikationen NO NIIN, och en av grundarna av Museum of Impossible Forms, ett prisbelönt kulturcenter i Gårdsbacka, Helsingfors.

Foto: Linus Lindholm.

Dikten Reading List föreslår 96 författare från Indien som borde finnas i globala läslistor – listan har potentialen att vara oändlig. Verket iscensätter ett samtal med begreppet kanon genom att djärvt upphämta näring från en eklektisk läslista.

”Då jag läste igenom lista efter lista som institutioner, gästande föreläsare och seminarier i Finland hjälpsamt tilldelat mig mötte jag många tystnader. Och för att mota tystnaderna var dessa namn mitt instinktiva gensvar. Nu uppmanar jag dig att göra en ny lista, eller att utöka denna, med de författare som du ser saknas i kuratoriala, konstnärliga eller institutionella läslistor idag. För dina tystnader kommer att skilja sig från mina.” 

Verket Reading List och dess gestaltning presenterades av Vidha Saumya för första årets klass- och speciallärarstuderande vid Åbo Akademi under ett digitalt seminarium hösten 2020. Vidha Saumya skapade tillsammans med Lena Séraphin och Stiftelsen Pro Artibus konstpedagog Johanna Halme ett pedagogiskt upplägg med tillhörande uppgift kring text som konst som de studerande arbetade med under grundkursen Bild, konst och kulturorienterat lärande i bildkonstens didaktik våren 2021.

Lista på författare

Makhfi, Namdeo Dhasal, Akhil Katyal, Keki Daruwala, Amrita Pritam, Lal Ded, Bhimrao Ramji Ambedkar, Khushwant Singh, Kamla Bhasin, Jacinta Kerketta, Zahir Dehlvi, Mona Zote, Balamani, Hussain Haidry, Baburao Bagul, Madhavikutty, Saadat Hasan Manto, Ritu Menon, Arundhati Roy, A. Revathy, Phanishwarnath Renu, Krishna Sobti, P. Sivakami, Yogesh Maitreya, Urmila Pawar, Rashid Jahan, Ravikumar, Chaman Nahal, Iqra Khilji, Begum Rokeya, Sujatha Gidla, Kavita Kane, Kamala Markandya, Meena Kandasamy, Safdar Hashmi, Gargi Vachaknavi, Anuja Chandramouli, C.S. Chandrika, Shalim M. Hussain, R.K. Narayanan, Padma Gole, Uma Chakravarti, Gulbadan Begum, Aravind Malagatti, Ratan Kumar Sambharia, Kabir, Kiran Desai, Jyotsna Siddharth, Sharmila Rege, Nida Fazli, Urvashi Butalia, Balamani Amma, Vidyapati, Raja Dhale, Suniti Namjoshi, Aamir Aziz, Sheetal Sathe, Mahasweta Devi, Ruskin Bond, Shantabai Kamble, Mamang Dai, Temsula Ao,  Nayantara Sahgal, Rajni Bakshi, Pinki Virani, Shanta Gokhale, Bama, Sarojini Naidu, Arun Kolatkar, Easterine Kire, Gieve Patel, Savitribai Phule, Abdul Qavi Desnavi, Adil Jussawalla, Suraj Pal Chauhan, Rosalyn D’mello, Chaya Koregaonkar, Harishankar Parsai, Grace Kujur, Sushila Samad, Sheetal Shyam, Ismat Chughtai, Nissim Ezekiel, Pandita Ramabai, Abraham Eraly, Irwin Allan Sealy, Madur Jaffrey, Fakir Mohan Senapati, Makhanlal Chaturvedi, Pallathu Raman, Gaddar, Vijila Chirappad, Maitreyi Devi, Gogu Shyamala, Harimohan Jha, Munshi Premchand

Läs mer

Universitetslektorerna i svenska och litteratur med didaktisk inriktning Heidi Höglund och Sofia Jusslin har som forskare i pedagogik intresserat sig för verket Reading List och skrivit en forskningsartikel som publicerades i augusti 2022 i International Journal of Education & the Arts. Artikeln har titeln Engaging with Poetry on the Wall: Inviting, Seizing, Intensifying, and Transforming Literary Engagements och baserar sig på ett samtal mellan forskarna och konstnärerna Vidha Saumya och Lena Séraphin och konstpedagog Johanna Halme.
Läs här

En intervju med konstnärerna Vidha Saumya och Lena Séraphin, universitetslektorerna Heidi Höglund och Sofia Jusslin samt konstpedagog Johanna Halme skriven av Christoffer Wärn finns i Svenska modersmålslärarföreningen i Finland rf:s tidning Arena nr 1/2022 (sidorna 32–35).
Läs här