Sök på hemsidan

Elverket och Sinne har stängt resten av året 2024. Nästa utställningar öppnas i januari 2025

Bird’s Nest på Rusk i Jakobstad

Bird’s Nest på Rusk.

Bird’s Nest –en installation av Jan-Erik Andersson och Shawn Decker – byggs upp 13–14:e november inför Rusk-festivalen på Campus Allegro i Jakobstad och kommer att finnas där till början av nästa år. Jan-Erik Andersson kommer att vara med vid bygget och Shawn Decker kommer till Jakobstad för att ta fram nytt ljud tillsammans med studerande vid Novia.

Verkets vernissage är 20.11.2024.

Bird’s Nest är ett platsspecifikt, interaktivt, skulpturalt verk. I verket imiterar bildkonstnär Jan-Erik Andersson fågelns sätt att skapa. Intuitivt skruvas triangelformationer i trä ihop med varandra. Formen är inte förutbestämd utan föds i stunden och anpassas till den specifika plats där verket ställs ut. Genom att utgå från former och produktionssätt som man kan hitta i naturen, utforskar Andersson via denna struktur nya metoder för arkitektur. Samtidigt kritiserar verket modernismens sätt att använda moduler för att skapa större helheter. Här används en modul, triangeln, men resultatet blir ett strukturerat kaos, som dessutom är mycket hållfast.

Till Bird’s Nest hör en nyproducerad ljudinstallation. Ljudelementen består av ljud från instrument som blir stämda, och är relaterade till den musik som uppförs under Ruskfestivalen. Upphovsmannen är den amerikanska ljudkonstnären Shawn Decker. Besökaren kan sätta sig inne i den organiska strukturen och ta del av ljudinstallationen.

Verket har ställts ut i olika versioner sedan 2001, bland annat i Berlin, Retretti (Punkaharju), Kiasma (Helsingfors), Wakefield (England), Hyvinge, Mänttä, Wäinö Aaltonens museum (Åbo), Chicago, Ekenäs och Borgå. Sedan 2021 tillhör Bird’s Nest Stiftelsen Pro Artibus konstsamling.

 

Bild- och performancekonstnär Jan-Erik Andersson (f. 1954) är känd för sina fantasifulla och färgstarka miljökonstverk. Helhetskonstverket och forskningsstationen Life on a Leaf – numera konstnärsresidens – i Åbo är Anderssons doktorandarbete vid Bildkonstakademin. På samma tomt byggdes nyligen huset Kuusi-o, som ett postdoktoralt forskningsprojekt. Tillsammans med arkitekten Erkki Pitkäranta har Andersson skapat flera byggnader och offentliga utrymmen, ofta ornamentala och färgstarka miljöer, grundade i berättelser. Andersson står i dialog med modernismen och använder sig gärna av grundfärger och detaljer från sin egen livshistoria. Hans arbeten är gränsöverskridande där konst, vetenskap, företagande och samhällsplanering möts i exempelvis en lökbastu eller i ornamentiken på Åbos Teaterbro.

Tidigare i sin karriär har Andersson använt sig av performance som konstnärligt uttryck, bland annat med mat och städning som teman. Andersson har regelbundet ställt ut sedan åttiotalet, även utomlands. Andersson har lång erfarenhet av undervisning och handledning. Han har föreläst bland annat på Yale University, Department of Architecture och på Museum of Contemporary Art in Bologna (MAMbo).

Ljudkonstnären, kompositören och skulptören Shawn L. Decker skapar ljud- och mediainstallationer och skriver musik för liveframträdanden, film och video. Deckers arbete rör sig i gränslandet mellan komposition, bildkonst och performance. Han använder sig av både fysiska och elektroniska verktyg för att undersöka och simulera naturliga och onaturliga världar. Decker har samarbetat med Jan-Erik Andersson sedan 1990-talet. Deckers arbete har framförts på betydande konst- och designmuseer, biennaler och konstmässor. Decker doktorerade i musik och musikteori på Northwestern University år 1987 och verkar nu som professor på School of the Art Institute i Chicago.