Hae sivustolta

Elverket ma–su klo 11–17 | Sinne ti–su klo 11–17

Maija Luutonen: Res

Näyttelyssään Res Maija Luutonen ottaa lähtökohdakseen taiteen ja runouden lajin Tagasode Byobu, joka muotoutui Japanissa Edo-kaudella 1615–1868. Termi voidaan kääntää kysymyksenä ”kenen hihat?” Kyseessä on taidemuoto, jossa tehdään ihmisen muotokuva kuvaamalla hänen jättämiään jälkiä. Tavallisesti teokset ovat kuvia vaateasetelmista, tekstiileistä ja esineistä, arkisia sommitelmia kodin yksityisessä tilassa. Katsoja tarkastelee ikään kuin vaivihkaa kuvissa olevia esineitä, materiaaleja ja niiden laatua. Teos on tutkielma jäljistä, jotka kutkuttavat mielikuvitusta ja paljastavat jotain ihmisestä joka ei ole kuvassa läsnä.

Tyyli on luontevaa Luutosen työskentelylle, joka perustuu pitkälti pelkistämiseen, karsimiseen kerta toisensa jälkeen, kunnes jäljelle jää vain kerrottavan ydin. Luutonen käyttää työssään usein kuvioita, liikettä, toistoa ja siirtymiä. Hän korostaa abstraktien maalausten aineellisia ominaisuuksia kuten väriä, heijastuvuutta, joustavuutta, viskositeettia ja läpinäkyvyyttä, ja yhdistelee näitä piirteitä tutulta vaikuttaviin kuvioihin ja muotoihin. Tästä kaikesta syntyy vihjaavia teoksia, jotka yhdessä rinnakkaisteosten kanssa avaavat laajemman kuvan ja kontekstin.

Maija Luutonen tutkii ja venyttää maalaustaiteen rajoja käymällä aktiivista vuoropuhelua tilan ja sen ominaisuuksien kanssa.

Hän tarttuu kaksiulotteiseen aiheeseen ja rakentaa siitä tilallisen kokemuksen. Res-näyttelyssä nähdään paperille tehtyjä maalauksia ja valikoima veistoksia eri materiaaleista. Näyttelyn perustana on sarja maalauksia, jotka on asetettu makaamaan tasaisille pinnoille ja alustoille eri puolille näyttelytilaa. Katsoja voi siten kävellä maalausten ympäri ja katsella niitä eri suunnista kuin tutkisi karttaa tai kulkisi maisemassa. Näin Luutonen tarkastelee luonnossa tapahtuvaa jatkuvaa veden ja hiekan liikettä ja miten se peittää ja paljastaa jälkiä. Vangitakseen näitä hitaita liikkeitä ja virtauksia teoksiinsa Luutonen hyödyntää terävyyttä ja epäterävyyttä, peittämistä ja paljastamista. Luutosen teoksissa ja näyttelytilaan levittäytyneissä veistoksissa näkyy siellä täällä jälkiä ihmisen kaukaisesta läsnäolosta. Nostamalla esiin myös sen, miten meri ja hiekka pystyvät sulauttamaan meidät itseensä, Luotonen esittää ne allegorioina kehon ja tietoisuuden hajoamisesta. Res käsittelee siis myös katoamista ja merkityksen antamista sille, mitä ei ole olemassa mutta mikä kuitenkin täyttää tyhjiön.

Markus Åström
Kuraattori

Maija Luutonen

Maija Luutonen, s. 1978, asuu ja työskentelee Helsingissä. Luutonen valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2006. Hänen viimeaikaisiin yksityisnäyttelyihinsä lukeutuvat mm. Patch, Kunsthaus Pasquart, Biel/Bienne, Sveitsi (2019), Warm Grey Light, Titanik, Turku (2018), Patch, Nykytaiteen museo Kiasma (2018), Draft and Float, kim? Contemporary Art Centre, Riika (2017), Soon, SIC (2016). Luutonen on osallistunut yhteisnäyttelyihin mm.: (In)Visible Dreams and Streams, CAC, Vilna (2016), Affective Attunements, Galleri Bo Bjerggaard, Kööpenhamina (2015), Society Act,  kim? Contemporary Art Centre, Riika (2015) ja Moderna Museet Malmö (2014). Hänen teoksiaan on muun muassa Nykytaiteen museo Kiasman, Helsingin taidemuseon HAM:in, Saastamoisen säätiön ja Wihurin säätiön kokoelmissa.

maijaluutonen.com

Näyttelyt nyt käynnissä

Ilmainen sisäänpääsy

Elverket

ma–su
klo 11–17

Sinne

ti–su
klo 11–17