Palmuranta, 2021
Nosturi, pressut, köysi, kyltti, betoniharkko.
Välj svenska i övre högra hörnet
See in English in upper right corner
Oasis kartta täällä
Millaisen vastaanoton eksoottinen kasvi saa kaupunkiympäristössä ja missä sen annetaan kasvaa? Mitä istutuksilla ylipäätään halutaan viestiä? Kuvanveistäjä Pia Sirénin teoksen materiaalit kertovat rakennetun ympäristön luonnottomuudesta ja kyseenalaistavat ihmisen tarpeen hallita luontoa. Taiteilijan palmuperformanssi on eräänlainen ihannemaisema, kuin postikortti. Performanssin jälkeen, kun palmu on poissa, paikalle jää muistoksi vain suuri kyltti. Toisin kuin taulut, Sirénin maisemateokset eivät ole lopullisia vaan pikemminkin kokemuksia siitä, miten ihminen muokkaa todellisuutta tai millaiseksi me kuvittelemme itsemme.
Sirén rakentaa teoksissaan läpinäkyvästä muovista, vihreistä työmaapeitteistä, rakennustelineiden osista ja alumiinitikkaista tilapäisiä, paikkasidonnaisia maisemailluusioita, eräänlaisia tee-se-itse-maisemia. Jo teosten materiaalit viittaavat muutokseen ja liikkeeseen. Sirénin installaatiot ovat peittelemättömän keinotekoisia rakennelmia, eikä taiteilija pyrikään pystyttämään aidolta näyttäviä maisemia. Nopeasti työskentelemällä Sirén luo spontaanin tunnelman. Hän ei pyri häivyttämään työn tekemiseen liittyviä vaiheita vaan näyttää katsojalle koko prosessin. Teoksessa ei ole kyse valmiista vaikutelmasta vaan eleestä luonnon rakentamiseksi. Taiteilija luo tilakokemuksia ja synnyttää illuusioita yksinkertaisin keinoin.
Sirénin maisemissa todelliset luonnonmuodot yhdistyvät kuvitteellisiin näkymiin ja muistoihin. Valmiissa maisemailluusiossa kaikki näyttää yhtäkkiä aivan selvältä. Usein katsoja voi astua sisään teokseen tutkimaan ihmisen luontosuhdetta. Siinä missä perinteinen maisemamaalaus tarjoaa meille ikkunan toiseen todellisuuteen, Sirénin teoksessa on kyse pikemminkin eleestä kuin yrityksestä rakentaa luontoa. Installaatiot näyttävät ikään kuin esityksestä jääneiltä rakennelmilta, ne ovat liioiteltuja eivätkä pyrikään realistisuuteen. Tämä saa katsojan pohtimaan teoksen olemusta ja syntytapaa, kohtaamaan teoksen oman aineellisuuden ja prosessin.
Kuvataiteilija Pia Sirénin (s. 1982) teokset ovat pääasiassa veistoksia ja installaatioita. Hän valmistaa suurikokoiset maisemateoksensa tavallisista rakennusmateriaaleista. Sirén on valmistunut maisteriksi Kuvataideakatemian kuvanveiston koulutusohjelmasta viisi vuotta sitten, mutta perinteisten veistosten sijaan hän keskittyy tilateoksiin. Vuonna 2019 Sirén rakensi väliaikaisen palmuinstallaation Helsingin keskustakirjasto Oodin edustalle. Hänen teoksiaan on ollut esillä yksityisnäyttelyissä muun muassa Hyvinkään taidemuseossa (2019), Forum Boxissa (2018), Muu-galleriassa (2016) ja VESS-galleriassa Kööpenhaminassa (2015) ja ryhmänäyttelyissä esimerkiksi Uppsalan taidemuseossa (2017), Varbergin Taidehallissa Ruotsissa (2017), The Garden Triennialissa Århusissa (2017), Rovaniemen taidemuseossa (2015) ja MACRO Testaccio -museossa Roomassa (2014). Sirén asuu ja työskentelee Loviisassa.