Saved But Meant to Load päättää Sinnen näyttelyvuoden 2021. Hemmo Siposen uusin teoskokonaisuus on sarja kankaalle tehtyjä vesiväritöitä, joissa hän tarkastelee taukoa, toipumista, uudistumista ja lepoa. Näyttelyn lähtökohtana on televisio- ja tietokonepelit ja erityisesti niiden tallennuspisteet, joissa pelaaja voi hengähtää ja päivittää pelihahmon ennen seuraavaa tehtävää.* Siponen luo näyttelyssä omalaatuisen tunnelman, joka on arvoituksellinen ja painostava olematta silti pelottava. Unenomaisuudestaan huolimatta Siposen teokset ovat suoraan kosketuksissa nykytodellisuuteen.
Saved But Meant to Load näyttelyssä Siponen on vienyt akvarellimaalauksensa askeleen pidemmälle. Opiskeluaikanaan Siponen tutustui vesivärin ominaisuuksiin ja tutustui piirteeseen, jota taiteilijat hyödyntävät työssään vain harvoin. Tutkiakseen värin käyttäytymistä irrallaan muista maalauksen ominaisuuksista Siponen ryhtyi paperin sijasta maalaamaan kankaalle. Akvarellimaalauksessa käytetään tyypillisesti laveerattuja ja läpikuultavia värikerroksia, joiden synnyttämä vaikutelma perustuu niiden vuorovaikutukseen paperin kuitujen ja rakenteen kanssa. Tästä poiketen Siponen rakentaa teostensa värikerrokset niin, että ne voi huuhtoa kankaalta hallitusti, mutta vaihtelevin tuloksin. Menetelmä tuo mukanaan myös yllätyksiä. Vesivärimaalaukselle tunnusomainen herkkä sivellintyöskentely jää pois ja teosten väripinnat alkavat toisinaan muistuttaa grafiikkaa.
Siponen on aiemmin keskittynyt taiteessaan abstraktiin ilmaisuun. Tällä kertaa kokonaisuus koostuu kuitenkin esittävistä maalauksista. Teoksissa nähdään kuvitteellisia paikkoja, esineitä ja tapahtumia, jotka muistuttavat meitä jo unohdetusta tiedosta ja kansanperinteestä. Näyttelystä syntyy vaikutelma ikään kuin Siponen kuvaisi vierasta tai kadonnutta kulttuuria, joka perustuu toisenlaisiin ulottuvuuksiin ja oivalluksiin. Siponen luo mielikuvituksellisia maisemia, joissa painovoima on kääntynyt ja kaste roikkuu ylöspäin, hän virittää ohuen läpikuultavan kankaan putoavan kiinni ottamiseksi, hän täyttää pulloja tuntemattomilla öljyillä, tuoksuilla ja tinktuuroilla. Kaikesta tästä välittyy silti rauha ja seesteisyys; Siponen vakuuttaa katsojan siitä, että hänen kuvamaailmansa tapahtumat ovat täysin luonnollisia. Kaikki on ikään kuin loogista vastausta ihmisen stressiin, yksinäisyyteen, kamppailuun ja toiveeseen armollisemmasta arjesta.
Markus Åström
Kuraattori
*Tallennuspiste (engl. Save points, joskus myös Checkpoints) tarkoittaa esimerkiksi seikkailupeleissä kohtaa, jossa pelaaja voi tallentaa siihenastisen edistymisensä. Tarinallisesti tallennuspiste kertoo usein siitä, että nurkan takana odottaa jokin vaikea haaste. Tallennuspiste voi myös toimia paikkana, jossa pelaaja saa tilaisuuden toipua ja päivittää pelihahmon varusteita. Vaikka tallennuspisteitä voi pitää itsessään merkityksettöminä ja ne jäävät helposti pelin draamallisen sisällön varjoon, ne tasapainottavat peliä ja parantavat sen pelattavuutta sekä tunnelmaa.
Hemmo Siponen
Hemmo Siponen (s. 1991) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän valmistui taiteen maisteriksi Kuvataideakatemian maalaustaiteen linjalta vuonna 2019. Hänen edellinen yksityisnäyttelynsä Aiheuttajat oli esillä HAM-galleriassa vuonna 2020. Siposen teoksia on HAM Helsingin taidemuseon ja Kuvataideakatemian kokoelmissa. Vuonna 2021 Siponen on työskennellyt Suomen Kulttuurirahaston työskentelyapurahalla.
Näyttelyt nyt käynnissä
Elverket
Kiinni
Seuraava näyttely avataan tammikuussa
Sinne
Avoinna
ti–su klo 12–17
ma kiinni