Sara Wallgrenin taide asettuu piirustuksen ja äänen välimaastoon. Materiaalin tutkiminen ja fyysisten ilmiöiden havainnointi liittyvät vahvasti hänen työhönsä. Piirtäminen on Wallgrenille tapa syventyä aiheeseen ja tavoittaa uusia näkökulmia ja perspektiivejä. Wallgren liittää ääniteoksissaan äänen veistoksellisiin elementteihin. Taiteilija näkee fyysisen ilmaisun näkymättömän äänen säiliönä.
Sinnen näyttelyyn Wallgren on tutkinut erilaisia akustisia ilmiöitä. Installaatiossa Wallgren on työskennellyt tilan akustiikalla, jossa kokonaisuus on sarja veistoksia, jotka toimivat äänieristeinä ja joiden tarkoituksena on vähentää ja rikkoa tilassa olevia taajuuksia. Esillä on myös sarja piirustuksia, jotka tutkivat mahdollisesti parantavia ja subjektiivisia taajuuksia. Näyttelyä varten Wallgren on tuonut teknisen ja tieteellisen yhteen äänen mahdollisen parantavan voiman kanssa.
Näyttelyn otsikko viittaa esineen ja äänen vuorovaikutukseen. Sympathetic Resonances käsitteenä on lainattu musiikkitieteestä, jossa termiä käytetään kuvaamaan ilmiötä, jossa aiemmin passiivinen kieli tai elin reagoi ulkoisiin värähtelyihin, joihin sillä on harmoninen yhtäläisyys.
Näyttelyn nimeä kantavassa piirustussarjassa Sympathetic Resonances on tutkittu akustisia ilmiöitä parantavina ja subjektiivisina taajuuksina: taajuuksina jotka voi kuulla, mutta jotka eivät ole olemassa. Subjektiivinen taajuus on binauraalinen taajuus: se on illuusio ja rakenne, joka syntyy kun aivojen molemmat puolet vastaanottavat yhden taajuuden oikealta ja toisen vasemmalta kuultuna. Mustepiirroksissa musteen on annettu kuivua paperiin sen väristessä kaiuttimilla, jotka lähettivät ääntä Solfeggion taajuudella.
Audiovisuaalinen installaatio Critical Distance tutkii ääniä, joilla on mahdollisesti parantavia ominaisuuksia; teoksessa kuulemme tiibetiläisiä maljoja, alfa-aaltoja aivoissa synnyttäviä ääniä, sekä ääniä joita tutkimuksien mukaan käytettiin muinaisessa Egyptissä, Kreikassa ja erinäisten alkuperäisväestöjen parissa tavoitteena parantuminen ja keskittyminen. Paperisavesta, messinkisauvoista ja -kelloista tehdyt pallot sisältävät ja lähettävät ääniä, sekä luovat koreografista liikettä tilassa. Teoksen nimi viittaa akustiikan alalla kuvattuun ilmiöön, ”kriittinen etäisyys”, jolla viitataan äänilähteen, tilan ja kuunteluaiheen väliseen suhteeseen. Kriittinen etäisyys on kohta, jossa äänilähdettä on vaikeinta kuunnella tehokkaasti.
Installaatio Catacoustic Movement koostuu neljästä kolmionmuotoisesta veistoksellisesta elementistä. Catacoustic on tiedettä siitä, miten ääni kaikuu ja liikkuu huoneessa. Pyörille sijoitetut rakenteet ovat liikutettavissa ja ne voi siten toimia galleriassa eri tilanteissa ja alueilla. Ne ovat myös murto-osa lisäseinistä, jotka peittävät, piilottavat, paljastavat ja kaikuvat. Neljä kolmiota ovat saaneet inspiraationsa ääntä vaientavista ja heijastavista rakenteista ja materiaaleista.
Sara Wallgren
Sara Wallgren (s. 1981) asuu ja työskentelee Södra Karstorpissa, ja Berliinissä. Wallgren on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Malmön Konsthögskolanista. Hänellä on ollut näyttelyitä mm. Galleri Thomas Wallnerissa Simrisissä, Vila Kubenissa Umeåssa, Galleri Beleniuksella Tukholmassa, Härnösandskonsthallissa ja Galleri Breadfieldissä Malmössä. Hän on osallistunut näyttelyihin Antikmuseetissa Tukholmassa, SVA NYCissä, Galleri Thomassenissa Göteborgissa ja Bonniers Konsthallissa. Hän on työskennellyt useissa kansainvälisissä taiteilijaresidensseissä, viimeksi 2019-20 ISCP:ssä New Yorkissa.
Näyttelyt nyt käynnissä
Elverket
Kiinni
Seuraava näyttely avataan
tammikuussa 2025
Sinne
Kiinni
Seuraava näyttely avataan
tammikuussa 2025