Hae sivustolta

Sinne ti–su klo 12–17 | Elverket: kiinni. Seuraava näyttely avataan tammikuussa

Felicia Honkasalo: Deviant

What if it is only in the encounter with the inhuman, in its liveliness, in its gifting life and death its conditions of im/possibility, that we can truly confront “our” inhumanity, that is, “our” actions lacking compassion? Perhaps it takes facing the inhuman within “us” before com-passion—suffering together with, participating with, feeling with, being moved by—can be lived. How would we feel if it is by way of the inhuman that we come to feel, to care, to respond?

Kleinmann, Adam. “Intra-Actions (Interview of Karen Barad by Adam Kleinmann).” Mousse Magazine, Issue 13, 2012, p. 76-81. Academia EDU.

 

Felicia Honkasalon uusimman näyttely aiheena on teollisuuden, kansantarujen ja historian sidoksisuus toisiinsa. Honkasalo esittelee tätä teemaa Sinnessä hypnoottisten ja unenomaisten valokuvien ja videon muodossa. Videoinstallaatio Deviant on ensimmäinen osa trilogiaa, joka jäljittää raudan matkaa ja navigoi materiaalin monimutkaisia kietoutumia.

Veressä virtaava rauta on voimanlähde, joka ruokkii myös yhteiskunnan kulutusta, löytäen tiensä arkipäivän esineistä kuten aterimista aina ajoneuvoihin ja aseisiin asti. Nykyajan talouden vahva riippuvuus luonnonvarojen hyödyntämisestä voidaan nähdä analogiana vampyyrin riippuvuudelle verestä. Teos ammentaa inspiraationsa itäeurooppalaisista taruista vampyyreista ja siitä, miten hirviömäisen olennon pelko ilmentää ihmiskunnan pelkoa toiseutta ja tuntematonta kohtaan. Kansantarujen vampyyrin syntyhistoria kuvastaa, miten ennen tieteellisen tiedon aikakautta luonnonilmiöt ja pelko toiseudesta sisällytettiin suullisiin tarinoihin ja myytteihin. Tarinankerronnalla on aina ollut suuri merkitys näennäisesti käsittämättömien asioiden ymmärtämisessä. Honkasalon videon käsikirjoitus ammentaa historiallisista vampyyrimyyteistä tuoden aiheen moderniin kontekstiin ja aikaan. Mitä tarinoita kerromme itsellemme oikeuttaaksemme luonnonvarojen hyödyntämisestä johtuvan ekologisen romahduksen?

Vampyyrit ja luonnonvarojen hyödyntäminen herättävät kysymyksiä, joihin Honkasalon tutkimukseen perustuva taiteellinen työskentely keskittyy: mitä ihmisyys merkitsee, ja millaisia kertomuksia, uskomusjärjestelmiä ja historiaa rakennamme ymmärtääksemme luomaamme maailmaa.

Felicia Honkasalo

Felicia Honkasalo (s. 1986) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän on valmistunut maisteriksi Helsingin Taideyliopiston tila-aikataiteen linjalta sekä humanististen tieteiden kandidaatiksi Lontoon University of the Artsista pääaineenaan valokuvaus. Hänen teoksiaan on nähty Suomessa ja ulkomailla yksityis- ja ryhmänäyttelyissä sekä kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Hänen ensimmäinen monografiansa Grey Cobalt ilmestyi Loose Jointsin (UK) kustantamana vuonna 2019. Honkasalo oli osa Honkasalo-Niemi-Virtanen-kollektiivia vuosina 2015–2021. Poimintoja viimeisimmistä näyttelyistä: Shhh Gallery, Etelä-Korea (2024); Santa Fe Art Institute, Santa Fe, Yhdysvallat (2024); AIA, Sveitsi (2024); Turun taidemuseo (2022) ja Helsinki-biennaali (2021). Poimintoja viimeisimmistä elokuvafestivaaleista: BFI London Film Festivalin virallinen kilpasarja, Iso-Britannia (2021) ja Minimalen Short Film Festival, Norja (2023). Lisäksi Honkasalo on ollut seuraavissa residensseissä: SeMa Nanji, Seoul Museum of Art, Etelä-Korea (2023); Montello, Nevada, Yhdysvallat (2023); WISC, Santa Fe, Yhdysvallat (2022) sekä ISCP – International Studio & Curatorial Program, New York, Yhdysvallat (2019).

feliciahonkasalo.com

Näyttelyn tukijat

Suomen Kulttuurirahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Svenska kulturfonden

Näyttelyt nyt käynnissä

Ilmainen sisäänpääsy

Elverket

Kiinni
Seuraava näyttely avataan tammikuussa

Sinne

Avoinna
ti–su klo 12–17
ma kiinni