Hanne Ivars Red Carpet fungerar som material för mediakunskap och som underlag för diskussioner om viljan att bli känd eller olika sidor av publicitet. Verket behandlar också möjligheter att övervinna rädslan för något nytt och att lyckas efter övning och arbete.

 

Stödfrågor för diskussion:

Vems berättelse är Red Carpet?

På vilka olika sätt kan du beskriva mattan, finns där någon symbolik?

Vad gör huvudpersonen med mattan?

Vem är starkare, huvudpersonen eller mattan?

Hur skulle berättelsen ändra om mattan hade en annan färg?

Är publicitet alltid gott?

Vilka olika vägar till kändisskap är aktuella just nu?

 

Individuppgift:

1)

Skriv en berättelse om huvudpersonen genom att använda ovanstående stödfrågor.

2)

Gör en serie av ditt eget framtida kändisskap. Hur skulle du bli känd? Vad är din kunskap/specialitet? Fundera på bildbeskärning, perspektiv och variation. Att göra en serie kan vara ett bra verktyg för att fundera på hur man bygger upp storyboards till en film.

3)

Använd din serie som storyboard till en stop-motion dockanimation. Fundera hur du uttrycker din karaktärs identitet, vad har den på sig för kläder och hur rör den sig? Läs igenom Hanne Ivars tips för att bygga en tillräckligt hållbar docka till animationen. Se till att det går att stadigt lyfta upp dockan, utan att den faller sönder. Fundera på belysning, hur kan du skapa stämningen med ljus?

4)

Vad skulle din karaktär som YouTuber publicera? Hur skulle du bygga upp rollen och berättelserna? Vilka är riskerna med publicitet och hur kan du undvika dem på förhand?