För barn:

Inspiration

 

I denna serie publicerar vi material och uppgifter som inspiration för lärare, barn och familjer. Lärare kan använda sig av materialet i sin bildkonstundervisning, och familjer kan jobba tillsammans hemma. Uppgifterna baserar sig på verk i Pro Artibus samling.

 

uppgift

Lek med linje

Skapa en temporär teckning med garn, böjligt rep eller mjuka band

Låt repen ”tala” och leka med varann och bilda spontana mönster. Du kan jobba ensam, eller tillsammans med någon där hemma. Kanske du först gör en linje själv, och sedan bjuder in någon annan att fortsätta. Som underlag kan du ha golvet eller mattan inomhus, asfalt eller grus utomhus. Var syns dina rep bäst? På en snart grön gräsmatta?

Skalan kan ni välja själva: jobba litet på ett bord, eller stort över hela sportplanen, så långt repen räcker! Utrymmet du jobbar i behöver inte heller vara tomt, repen kan kommunicera med utrymmet som det är. Om du vill, kan linjerna vara inspiration för en målning eller teckning.

Dokumentera gärna ditt temporära verk och tagga @proartibus ifall du lägger upp det på sociala medier. Exempelbilden är från tidigare den här våren då elever från Grundskolan Norsen, Cygnaeus enheten besökte Sinne för verkstaden Konstruera under Emelie Luostarinens utställning Blue Blue.

 

 

uppgift

Kim Simonsson
Camouflage II (2011)

Camouflage II

Skulpturen Camouflage II, gjord av Kim Simonsson 2011, står i en korridor och tittar med stadig blick rakt fram. Hon smälter nästan in i den gröna tavla som finns bakom henne, som om hon försöker gömma sig. Den gröna tavlan för tankarna till skolan och klassrummet. Texten, skriven med krita både på tavlan och på figuren, beskriver hur kamouflage är ett bra sätt att skydda sig mot rovdjur. Vem är rovdjuret? De stora ögonen är svåra att tyda, är hon rädd? Hennes vänstra hand är knuten som om hon beslutat sig för att nu får det vara nog.

Camouflage II ingår i Stiftelsen Pro Artibus samling och är deponerad på Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi i Vasa. När skulpturen deponerades arrangerades det en namntävling för att det ansågs att hon borde få ett ”riktigt” namn, så Camouflage II är även känd som Ingrid.

 

LERARBETE

Låt dig inspireras av figuren i Camouflage II och gör en egen figur i lera. Ge den ögon av pärlor eller stenar. Försök få din figur att uttrycka en känsla med ögonen och kroppshållningen. Hur ser ögonen och ögonbrynen ut på någon som är glad eller på någon som är arg? Hur står eller sitter man om man känner sig ledsen eller glad? Kanske du vill uttrycka hur du känner dig just nu?

 

Recept på enkel Trolldeg:

1 dl vatten

2 dl mjöl

1 dl salt

1 msk matolja och eventuellt karamellfärg

 

Om du vill spara din figur kan du torka den i ugnen i 100 grader i en timme och sedan låta  över natten. När figuren är torr kan den målas med hobbyfärg.

Mera information om Kim Simonsson och inspiration kring verket hittar finns i lärarhandledningen här.

 

 

uppgift

Saara Ekström
Body All Eyes (2018)

Flyg fritt! | Bygg din egen fågelmask 

Människan har genom tiderna fantiserat om att kunna flyga. Fågeln har fungerat som en symbol för detta, och för frihet. Saara Ekströms videoverk Body All Eyes är en suggestiv film om flygandet. Bildmaterialet består av fåglar, nordamerikanska ursprungsbefolkningens fågelmasker, detaljer av flygplan, flygledartorn, moln, landskap och himmel. Fåglarna har en central roll i verket. Body All Eyes har filmats med 8mm svartvit smalfilm och presenteras som en split screen. Det betyder att filmen genomgående är uppbyggd av två bilder bredvid varandra. Både motivet och tekniken bidrar till filmens drömlika karaktär: olika element som hör till flygande paras ihop och bildar nya associationer hos åskådaren.

Titta tillsammans på Saaras verk. Gör egna masker genom att lägga täckfärg i mitten på ett kartongpapper och vik sedan ihop det på mitten. Täckfärgen sprids som en fläck i mitten. Klipp hål för ögon och lägg fast gummiband. Klipp ansiktsmasken i den form du vill och flyg fritt med hjälp av masken!

Alternativt: Använd vattenlösligt bläck, som sprider sig genom att man blåser genom ett sugrör.

Material: kartong, gummiband, sax, samt flaskfärg eller vattenlösligt bläck och sugrör.

Tilläggsuppgifter:

  1. Tänk på flygande på ett konkret sätt och tillverka pappersplan tillsammans. Varför flyger ett tillskruttat papper inte? Vem kan vika och kasta pappersplanet som flyger längst, snyggast eller roligast?
  2. Bygg ditt eget fantasiflygplan. Material, storlek och tillvägagångssätt fritt upp till dig! Tips: kolla sorteringspåsarna hemma för tomma kartong- och plastförpackningar.

Mera information och inspiration hittar du i lärarhandledningen som är gjord för verket.

 

 

uppgift

Petra Lindholm
Idag stiger solen fem prick (2001)

 

 

Hemma | Observationer, anteckningar, dokument

I filmen Idag stiger solen fem prick (2001), dokumenterar bildkonstnär Petra Lindholm en bebodd, men tom lägenhet. Med sin kamera målar hon ett porträtt av lägenheten, av en dag som kommer och går. Ibland fokuserar filmen på detaljer, ibland visas ett helt rum. Ljuset spelar huvudrollen i filmen. Det visar på dagens gång, spelar på möblerna och i rummet. Ljuset fungerar också som en länk mellan inne och ute. Lyssna på musiken i filmen. Det är konstnären själv som sjunger. Vad tror du låten handlar om?

Just nu är vi alla hemma mer än i vanligt. Kanske du börjar lägga märke till din omgivning på ett annat sätt. Detaljer, helheter, platser. Är det någon plats i hemmet som har blivit viktig för dig nu, något bekant som du upplever på ett annat sätt? Eller blickar du utåt, ser samma vy varje dag, men som ändå varje gång är lite annorlunda? Din taktik är fritt valbar: tar du en bild på samma ställe varje dag, eller varierar ditt motiv från dag till dag. Syns det människor på dina bilder, detaljer eller spår av dem du bor med, eller riktar du kameran mot annat. Fotografera med valbar apparat: telefon, padda eller kamera. Ta minst en bild per dygn (flera om du vill), och samla bilderna i en skild mapp på din dator eller telefon. Namnge mappen ”Hemma”. När undantagstillståndet är över, fungerar bilderna som en berättelse av just denna exceptionella tid.

Om du vill, kan du skicka bilderna via instagram till @proartibus. Om du väljer att publicera bilderna, tagga då gärna @proartibus och #hemma.

Gångna program

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008