Bremische Bürgerschaft:

Borderline, Stefan Bremer & Ahmed Alalousi

7.4.–8.5.

Näyttely Rajalinja perustuu valokuvataiteilija Stefan Bremerin Exodus-näyttelyssään (2015) aloittamaan työskentelyyn turvapaikanhakijoiden kanssa. Turvapaikanhakijoita kuvatessaan Bremer havaitsi, kuinka monen ihmisen ainoa suhde menneeseen perustui matkapuhelimeen tallennettuihin valokuviin läheisistä ihmisistä, tärkeistä muistoista ja entisestä kotimaasta.

Tämä on Bremerin Tärkein kuva -osuuden tausta: näemme muotokuvia ihmisistä ja heidän kaikkein tärkeimmistä kuvistaan. Rajalinjan toinen osuus koostuu taivaanrannoista, joissa meri ja taivas kohtaavat. Meditatiiviset kuvat kertovat haaveista ja niiden toteutumisista tai kariutumista. Kuvat vihjaavat siihen, kuinka monen kohtaloksi meri koituu. Kolmas osuus käsittää Suomen itärajan toisen maailmansodan aikaista Salpa-linjaa esittäviä valokuvia, joka muistuttavat menneistä sodista ja niihin liittyvistä tapahtumista sekä ihmiskohtaloista. Itärajan turvaksi rakennettu linnoitus ei joutunut koskaan koetukselle, mutta sen aikainen Suomi kykeni kuitenkin ottamaan vastaan 400 000 pakolaista Karjalasta. Bremer kysyykin, eikö nykyinenkin Suomi voisi osoittaa samankaltaista vieraanvaraisuutta tämän päivän sotapakolaisia kohtaan?

Näyttelyn toinen taiteilija Ahmed Alalousi on aloittanut yhteistyönsä Bremerin kanssa Rajalinja-näyttelyn myötä. Alalousin osuus koostuu hänen entistä kotikaupunkiaan Mosulia esittävistä valokuvista vuosilta 2013-14 eli ajalta ennen kuin Isis valtasi kaupungin. Samassa tilassa on myös Stefan Bremerin kollaasi, joka esittää Mosulia nykyään pommitusten ja sotatoimien jälkeen.

Valokuvien ohella näyttelyssä on tekstejä, kuten Kimmo Oksasen runo Stranger 48 kielellä ja kirjailija Monika Fagerholmin Suomen nykyistä pakolaispolitiikkaa kommentoiva kirje pääministeri Juha Sipilälle.

Stefan Bremer (1953) on eräs tunnetuimpia suomalaisia valokuvataiteilijoita, jonka työskentelyä on alusta alkaen luonnehtinut kiinnostus ihmisiä kohtaan. Hän opiskeli Taideteollisesessa korkeakoulussa 1974-1980 ja on ollut taiteilijaprofessorina 1999-2004. Hän on ollut toistasataa yksityisnäyttelyä vuodesta 1980 alkaen. Bremerin teoksia on sekä Suomessa että ulkomailla museo- ja yksityiskokoelmissa.

Ahmed Hasan Nadhim Alalousi (1992) on irakilaissyntyinen valokuvaaja, joka sai turvapaikan Suomesta heinäkuussa 2016. Hän on osallistunut erilaisiin näyttelyihin ja projekteihin niin Suomessa kuin muuallakin.

Rajalinja-näyttely on Pro Artibus -säätiön tuottama ja oli esillä Galleria Elverketissä (17.9.–20.11.2016), Porvoon Taidehallissa (12.1.–19.2.2017), ja nyt Bremenissä 7.4.–8.5.2017.

Osoite: Bremische Bürgerschaft, Am Markt 20, Bremen, Saksa.

Mennyt ohjelma

2019

2018

2017

2016

2015

2014